Intervju sa ministrom Pavlem Radulovićem o predlogu Zakona o
uređenju i izgradnji
Ovaj intervju je napravljen za časopis POGLED koji izdaje Inženjerska komora Crne Gore a u funkciji ukupne javne rasprave o novom Zakonu. Na žalost, Uređivački odbor Časopisa je odlučio da intervju ne bude objavljen. Zato, zbog obaveze prema sagovorniku i ozbiljnosti teme o kojoj je vođen razgovor intervju objavljujem na ovaj način.
Velizar Radonjić
Velizar Radonjić
ZAKON
(DIS)KONTINUITETA
·
Ministarstvo
održivog razvoja i turizma predložilo je, početkom aprila, „Zakon o planiranju
i izgradnji“ kojim se uređuju pitanja od značaja za planiranje, uređenje i
zaštitu prostora, uređivanje građevinskog zemljišta, oblast projektovanja i
građenja objekata, zatim uslovi i licence za obavljanje djelatnosti
projektovanja i građenja, organizovanje inženjerske komore i njena ovlašćenja,
legalizacija nelegalnih objekata, inspekcijski nadzor u oblasti planiranja i
građenja…
·
O predloženom
Zakonu iz “prve ruke” sa ministrom Održivog razvoja i turizma, Pavlem
Radulovićem.
Ministar Pavle Radulović (foto: GOV.ME)
v Gospodine ministre, hvala
što se odazvali pozivu da članovima Inženjerske komore predstavite predloženi
Zakon. Možete li u par rečenica predstaviti duh predloženog zakona, osnovne
ciljeve i razloge za njegovo donošenje, posebno razloge za diskontinuitet u
odnosu na dosadašnje zakone?
Na početku moram istaći da, iako u
nekim ključnim elementima različit od važećeg zakonskog rješenja, novi Zakon ne
predstavlja diskontinuitet u odnosu na dosadašnje zakone. Sve ono što je dobro
funkcionisalo ili što se moglo dodatno unaprijediti, zadržano je. Međutim,
djelovi sistema planiranja i izgradnje koji su u prethodnom zakonu dosegli
svoje limite efikasnosti, kao i oni koji se nisu pokazali kao adekvatni, a
ovdje u prvom redu mislim na pitanja načina izrade planske dokumentacije i
pitanja administrativnih barijera, morali su biti korjenito preispitani.
Korištene su uporedne prakse, identifikovane kritične tačke sistema, objektivno
sagledane mogućnosti i kapaciteti i predloženo jedno rješenje za koje vjerujem
da će obezbijediti četiri elementa, koja smo postavili kao osnovne ciljeve
novog zakona, a to su: bolji kvalitet planske dokumentacije, kvalitetniji
izgrađeni prostor, efikasniji sistem nadzora i kontrole u oblasti izgradnje i,
možda i najbitnije, identifikovanje pojedinačne odgovornosti za sve što se
dešava u prostoru.
Ako
želimo jasan, transparentan, efikasan sistem planiranja i izgradnje, primjeren
s jedne strane tržišnom načinu privređivanja, a sa druge težnjom ka održivom
razvoju, fokus politike u ovoj oblasti mora biti usmjeren na jednovremeno obezbjeđenje kvalitetne planske
dokumentacije za teritoriju cijele Države, propisivanje smjernica za unaprijeđenje
kvaliteta izgrađenog prostora i jasnih pravila građenja, na afirmisanje
prostornog identiteta države, na davanje adekvatnih i stručnih odgovora na
prostorne izazove, kao i na eliminaciju bespotrebnih administrativnih procedura
pri građenju objekata. Sve su to elementi za koje smo tražili adekvatna
rješenja, a koja su pretočena u norme novog Zakona.
Osnovna
načela planranja i izgradnje
v Članom 3. ponuđenog predloga
definisana su osnovna načela na kojima se zasnivaju planiranje prostora i
izgradnja objekata. Da li predložene norme obezbjeđuju ostvarivanje ovih
načela, prije svega: prostornu održivost; ostvarivanje i zaštitu javnog
interesa; pretpostavke za ravnomjerniji razvoj svih djelova Crne Gore; zaštitu
obalnog područja mora; zaštitu graditeljskog nasljeđa i kulturne baštine?
Načela koja
nabrajate zapravo su instrumenti pomoću kojih se ostvaruju ciljevi planiranja
prostora i izgradnje objekata, a to su ravnomjeran i regionalno uravnotežen
prostorni razvoj, racionalno i efikasno korišćenje i očuvanje prostornih
potencijala, njegovanje i razvijanje regionalnih prostornih osobenosti,
identiteta i ambijentalnih svojstava područja, zaštita i unapređenje kulturnih
dobara i podsticanje investicionog ambijenta.
Kao jedan od primjera na koji način
će novi Zakon pokušati da obezbijedi pretpostavke za ravnomjerniji razvoj svih
djelova Crne Gore istakao bih činjenicu da će, implementacijom ovog zakona, po
prvi put biti donešen regulacioni planski dokument za cjelokupnu teritoriju
Države, koji će integralno sagledati sve raspoložive prostorne resurse,
mogućnosti, konflikte u prostoru, i dati jedno cjelovito plansko rješenje, koje
će biti odraz svih važećih strategija i sektorskih politika koje potenciraju
upravo regionalnu uravnoteženost, ali i najboljih znanja i iskustava iz
planerske struke. Smatram da crnogorski
prostor, koji je nevelik, ali po svojoj ljepoti jedinstven, obavezuje da se
njime bave najbolji i najiskusniji eksperti, koje ćemo tražiti ne samo među našim
urbanistima i planerima, već i među svjetskom planerskom elitom.
v Koliko je ovaj zakon u
funkciji podsticanja investicione aktivnosti u Crnoj Gori, a posebno u funkciji
razvoja privrednih društava koja se bave građevinskom djelatnošću?
Po pitanju unapređenja
poslovnog ambijenta u Crnoj Gori, odnosno stvaranja uslova za podsticanje
preduzetničke inicijative i ulaganja
kapitala, smatram da su ovim zakonom učinjeni značajni pomaci, a koji su
zapravo nastavak reformi započetih u prethodnom periodu. U našem fokusu bilo je
otklanjanje problema u komunikaciji
između organa i institucija koji učestvuju u postupku izgradnje objekata,
skraćenje rokova za započinjanje izgradnje, ali bez pravljenja kompromisa po
pitanju kvaliteta izgrađenog prostora, njegove usklađenosti sa planskom
dokumentacijom ili tehničkim standardima i normama.
Cijenim da će sve navedeno obezbijediti stabilnost i sigurnost sistema,
a to su neophodni preduslovi za privlačenje investicija. Ovi preduslovi
omogućavaju konkurentnost Crne Gore na investicionom tržištu.
Hoće li predložene norme obezbijediti zaštitu
obalnog područja mora?
-Panorama Bokokotorskog zaliva-
v Članom 4. predloženog
zakona utvrđen je popis objekata od interesa za Crnu Goru i objekata od
lokalnog interesa. Koji su razlozi opredijelili predlaganje ove norme, da li je
potrebno izvršiti neku detaljniju kategorizaciju za pojedine objekte, kakvi su
benefiti po osnovu ovog statusa i kako se zaštiti od eventualnih zloupotreba u
njenoj primjeni?
Kada se radi o objektima od interesa za Crnu
Goru, važećom legislativom ovi objekti definisani su kao objekti od opšteg
interesa, a što je proisteklo iz dva
razloga: na osnovu njih je definisana
nadležnost organa za izdavanje građevinske dozvole, a bili su izuzeti i
od plaćanja naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta.
Međutim, razlozi za definisanje ovih objekata
novim Zakonom sasvim su drugačiji: objekti od interesa za Crnu Goru, kao takvi
su relevantni za utvrđivanje nadležnosti glavnog državnog arhitekte i glavnog
gradskog arhitekte, kao i za propisivanje obaveznog javnog konkursa za idejno
arhitektonsko rješenje. Osim toga, kao prelazno rješenje, do donošenja plana
generalne regulacije Crne Gore - investitor objekata od interesa za Crnu Goru
ne plaća naknadu za komunalno opremanje građevinskog zemljišta. To je, ujedno,
osnovni benefit ovog prelaznog rješenja.
Posebno naglašavam da se ovdje radi o
objektima koji se definišu, samo u smislu ovog zakona, i koji se, kao takvi,
određuju bez obzira na svojinski režim. Status ovih objekata ne može se, stoga,
dovoditi u vezu sa zakonima kojima se uređuju druge oblasti.
Imajući u vidu razloge koji su opredjelili
propisivanje ovakve podjele, napominjem da će se u daljoj fazi rada na Zakonu
razmotriti status predložene kategorizacije.
Izrada i
donošenje planske dokumentacije postaje isključiva nadležnost Države
v Planska dokumentacija
pripada kategoriji najvažnijih propisa jedne države, posebno Prostorni plan za
koji se može reći da je najvažniji pravni akt poslije Ustava. Do sada smo imali
veliki broj planskih dokumenata i na državnom i lokalnom nivou. Novi zakon
predviđa samo planove na državnom nivou: Prostorni plan države i Plan generalne
regulacije Crne Gore koji se radi za sjeverni, centralni i južni region?
Izrada i donošenje planskih dokumenata
odnosno vrste i sadržaj planskih dokumenata definisani su na način kojim se
opredjeljuje isključiva nadležnost Države u izradi i donošenju planskih
dokumenata, a što je podjela i hijerarhija proistekla iz standarda koji na
efikasan način mogu obezbijediti sprovođenje politike prostornog razvoja u
državi veličine, broja stanovnika i raspoloživih stručnih kapaciteta kakva je
Crna Gora.
Predložena podjela planskih dokumenta proistekla
je iz potrebe da se otklone negativni efekti dosadašnje politike i prakse u ovoj oblasti,
posebno u pogledu preplaniranosti relativno malog prostora (13.812km2) i, s
druge strane, obezbijede standardi i
nivo kvaliteta koji na efikasan način
mogu obezbijediti sprovođenje nove politike prostornog uređenja.
Naravno, predložena rješenja u pogledu
nadležnosti Države su u skladu sa pravnim sistemom (Ustav, Zakon o lokalnoj
samoupravi) i Evropskom poveljom o
lokalnoj samoupravi.
v Koji su razlozi
opredjeljivali ukidanje svih planskih dokumenata na lokalnom nivou?
Nova klasifikacija planske dokumentacije
podrazumjeva da se umjesto dosadašnjih osam nivoa planske dokumentacije, što je
prouzrokovalo preko 600 važećih planskih dokumenata u opticaju, sada predviđa
samo prostorni plan Crne Gore i plan generalne regulacije Crne Gore. Prostorni
plan Crne Gore je, kao i do sada, strateški dokument i opšta osnova
organizacije i uređenja prostora države, dok će novi sprovedbeni planski
dokument biti plan generalne regulacije. Zbog jednostavnijeg sprovođenja
metodologije prostornog planiranja ostavljena je mogućnost da se vrši njegova
razrada u segmentima, za sjeverni, centralni i južni region, kao i za
nacionalne parkove. Ovakav pristup će nam omogućiti da za konkretan region ili
nacionalni park biramo stručnjake koji poznaju najbolje prakse primjerene za
specifične karakteristike datog prostora – planinskog, primorskog, jezerskog
itd.
Regulacioni plan
Nikćića - prvi planski dokumenat u Crnoj Gori koji je 1883. godine izradio
Josip Slade
v Da li Plan generalne
regulacije, obzirom da se radi samo na nivou regiona, može da odgovori
potrebama za planskom dokumentacijom i koliko može da zamijeni dosadašnje
detaljne urbanističke planove?
Predviđeno je da za centar jedinice lokalne
samouprave, plan generalne regulacije Crne Gore obavezno sadrži detaljno
urbanističko rješenje, čime se obezbjeđuje nivo detaljnosti elemenata
regulacije koji posjeduju današnji Detaljni urbanistički planovi.
Osim toga, plan generalne regulacije Crne
Gore sadržaće pravila uređenja i pravila građenja, urbanističko–tehničke
uslove, pravila parcelacije, smjenice urbane sanacije, smjernice za izradu
urbanističkih projekata i dr. - što znači da je ovaj plan normativno
inkorporirao sve dosadašnje planove detaljne razrade, kako na lokalnom, tako i
na državnom nivou. Izrada ovog dokumenta biće kompleksan posao, ali njegovu
izradu predlažemo sa punom svjesnošću o toj činjenici, ali i o benefitima koje
će postojanje takvog dokumenta imati na dalji razvoj države.
Plan generalne regulacije neće sadržati
grafički prikaz parcelacije, već će propisivati pravila parcelacije.
Neadekvatno definisana parcelacija prepoznata je kao jedna od bitnih prepreka
za efikasnu implementaciju planova i jedan od razloga za njihove česte izmjene.
Parcelacija će prema novom zakonskom rješenju biti predmet sprovođenja planskih
dokumenata i ona će se razrađivati elaboratima parcelacije.
v Uredbom o ustrojstvu
Ministarstva građevina NRCG, iz 1946.godine, izrada planske dokumentacije je
povjerena novoosnovanom Zemaljskom građevinskom projektantskom zavodu. Od tada
se poslovi izrade planske dokumentacije povjeravaju preduzećima kojima je to
osnovna djelatnost s’tim da ispunjavaju propisane uslove. Novim zakonom se
propisuje da poslove na izradi planskog dokumenta vrši Ministarstvo?
Zakon predviđa donošenje Nacionalnih
smjernica razvoja arhitekture
-Hotel “Podgorica” u Podgorici-
Činjenica da su Nacrtom zakona predviđene samo dvije vrste plana, i to
na državnom nivou, neminovno je nametnula i pitanje ovlašćenog obrađivača plana
i, s tim u vezi, propisano opredjeljenje da to bude Ministarstvo, kao nadležni
državni organ za ovu oblast.
v Kako obrazlažete ovaj
predlog i kakve će posljedice imati njegovo usvajanje. Koliko će ovo
doprinijeti racionalizaciji izrade planova, smanjenju mogućnosti za zloupotrebe
kod planiranja prostora?
Na predloženo rješenje da Ministarstvo organizuje poslove u vezi izrade
planskih dokumenata, ali i izrađuje planove uticali su razlozi efikasnosti,
ekonomičnosti, blagovremenosti, transparentnosti, javnosti, smanjenja
zloupotreba u procesu planiranja, eliminacije korupcije - i na koncu kvaliteta
planskog dokumenta, a što je u fokusu nove politike planiranja. Međutim,
opredjeljujući faktor je bila namjera preuzimanja potpune odgovornosti države
za stanje u prostoru, budući da nam je činjenica da se u državi sa 650.000
stanovnika planiranje trenutno sprovodi na 24 mjesta donijelo rezultate u
prostoru kojima se ne možemo ponositi.
v Koliko će ova norma
uticati na povećanje broja zaposlenih u Ministarstvu ali i na opstanak
pojedinih privrednih društava kojima je izrada planske dokumentacije bila
osnovna ili pretežna djelatnost.
Naglasio bih da predloženo rješenje neće bitnije uticati na povećanje
broja zaposlenih u samom Ministarstvu, budući da će se izvršiti određena
kadrovska pomijeranja u okviru samog organa, koja će obezbijediti ostvarivanje planirane politike.
Treba naglasiti da će Ministarstvo, pri izradi planskih dokumenta, koristiti ne
samo tehničke, već i stručne konsultantske usluge privrednih društava iz zemlje
i inostranstva, koje će svojim referencama morati da dokažu dostignuti kvalitet
u prethodnom periodu. Svim učesnicima u procesu izrade novog plana generalne
regulacije ovi poslovi će predstavljati dodatnu pozitivnu referencu.
v Uređivanje građevinskog
zemljišta je oblast koja zaslužuje posebnu pažnju. Koje su sve norme predložene
u ovoj oblasti i na koji način će se ubirati sredstva za komunalno opremanje?
Polazno opredjeljenje bilo je da se zemljište
uredi na način koji će u cjelosti omogućiti da se implementiraju rješenja iz
planskog dokumenta, a ne da se to čini na parcijalan način, koji je dovodio u
pitanje funkcionisanje sistema. S druge strane, predložena rješenja u pogledu
komunalnog opremanja građevinskog zemljišta predstavljaju način da se sa jedne
strane poveća vrijednost zemljišta svih njegovih vlasnika, koje je planskim
dokumentom dobilo status građevinskog, ali i da se opštinama obezbijede prihodi
kojima će finansirati njegovo opremanje.
U skladu sa tim predviđeno je da se za
neuređeno građevinsko zemljište plaća naknada za uređenje. Obveznik naknade za
uređenje je svaki vlasnik neuređenog građevinskog zemljišta koje je planskim
dokumentom predviđeno za građenje, za razliku od dosadašnjeg zakonskog rješenja
gdje je komunalna naknada naplaćivana samo od investitora koji započinje
izgradnju objekta. Novim zakonom eliminisana je i postojeća nelogičnost da se
najveća cijena komunalnog opremanja plaća u djelovima grada koji su već potpuno
komunalno opremljeni. Nasuprot tome, novi plan generalne regulacije će, u
sklopu svoje ekonomsko-tržišne analize i projekcije i predračuna planiranih
investicija u komunalno opremanje, evidentirati svu postojeću i predvidjeti
neophodnu novu infrastrukturu, definisati planske cjeline ili zone, i u odnosu
na realne cijene komunalnog opremanja konkretnih lokacija definisati
finansijske obaveze svih vlasnika građevinskog zemljišta.
Ovakvo rješenje preporučeno je i Studijom zemljišne
politike, koja je u sklopu pripreme ovog Zakona donijeta tokom 2016. godine, a
koja se upravo bavila pitanjima održivosti sadašnjeg sistema finansiranja
uređenja građevinskog zemljišta.
Izrada i
revizija tehničke dokumentacije, Glavni državni arhitekta
v Izrada tehničke
dokumentacije je predmet posebnih odredbi. Koje novine su predložene u odnosu
na dosadašnji zakon?
Nacrtom zakona propisane su
sljedeće vrste tehničke dokumentacije: idejno rješenje, glavni projekat,
projekat izvedenog objekta i projekat održavanja objekta. U odnosu na važeće
rješenje ukinut je idejni projekat, ali je uveden projekat izvedenog objekta.
Ukidanjem idejnog projekta smanjen je nivo razrade projekta potrebnog u
postupku izgradnje objekta, odnosno omogućeno je investitoru da u najranijoj
fazi izrade projekta usaglasi sve bitne elemente sa planskim dokumentom,
zakonom i nacionalnim smjernicama razvoja arhitekture.
Sa druge strane, prihvaceni
su opravdani zahtjevi građevinara da se u sistem ponovo vrati projekat izvedenog
objekta.
v Na revidenta tehničke
dokumentacije se prenosi i ovlašćenje pribavljanje saglasnosti na tehničku
dokumentaciju. Šta to znači?
Ovim predlogom se samo
nastavlja već započeti proces, a to je da iza kvaliteta tehničke dokumentacije,
a sjutra i izgrađenog objekta, treba da stoje eksperti tj. stručna lica. To što
se revident obavezuje da, na ’’jednom šalteru’’ pribavi sve saglasnosti, samo
povećava stepen njegove odgovornosti za reviziju dijela tehničke dokumentacije
koji je revidovao. Na ovaj način stručna lica više neće moći da se ’’kriju’’
iza nadležnog organa za propuste u tehničkoj dokumentaciji, a investitor će
biti oslobođen jedne administrativne procedure.
v Predloženi zakon predviđa
imenovanje Glavnog državnog arhitekte. Koje su sve njegove nadležnosti, javna
ovlašćenja, odgovornosti i šta to znači u odnosu na nekadašnjeg „glavnog
urbanistu“?
Zakon predviđa ne
samo imenovanje Glavnog državnog arhitekte, već i Glavnog gradskog arhitekte u
svakoj opštini. Njihov zadatak biće da sprovode Nacionalne smjernice razvoja
arhitekture u odnosu na zaštitu autentičnosti prostora i identiteta naselja,
obezbjeđenja kvaliteta arhitektonskih rješenja, unapređenja vizuelnog kvaliteta
objekata i naselja, kao i obezbjeđenja i promocije najbolje prakse u oblasti
planiranja i izgradnje. Svako idejno rješenje za objekte visokogradnje moraće
da dobije saglasnost Glavnog arhitekte po pitanju vizuelnog izgleda, čime smo
pokušali da utičemo na taj segment uređenja prostora koji nam je posebno
zapostavljen.
Ne bih dovodio u vezu poziciju nekadašnjeg
glavnog urbaniste i glavnog arhitekte, budući da su im nadležnosti suštinski
različite, kao i pozicija u sistemu planiranja i izgradnje. Glavni urbanista je
djelovao tokom faze planiranja, dok je odgovornost glavnog arhitekte
dominanatno u fazi implementacije planova i sprovođenju Nacionalnih smjernica
razvoja arhitekture, dakle u oblasti izgradnje objekata.
Ukidaju se
Građevinska dozvola, tehnički pregled i Upotrebna dozvola
v Građevinska dozvola je,
još od „Građevinskog zakona“ iz 1931.godine, osnovni dokumenat bez kojeg nije
dozvoljena gradnja objekta. Novim zakonom se institut Građevinske dozvole
ukida. Koji su razlozi za jedan takav potez i koliko će to uticati na povećanje
ili smanjenje nelegalne gradnje?
Građevinska dozvola se
ukida samo kao upravni akt, odnosno ukida se jedna administrativna procedura, a
sve ono što je uslov građenja – glavni projekat sa pozitivnom revizijom i
saglasnostima u skladu sa posebnim propisima, riješena imovinska pitanja, i dalje
ostaje na snazi, odnosno građenju se ne može pristupiti bez ispunjenja svih
ovih uslova.
v Kao i u slučaju revizije
tehničke dokumentacije veća ovlašćenja dobija i revizor građenja – nadzorni
organ. Koja su to ovlašćenja?
Revizor građenja u sebi
sublimira dvije funkcije po važećem zakonu, a to je funkciju stručnog nadzora i
komisije za uporedni tehnički pregled. Ovlašćenja revizora su da prati građenje
od samog početka do kraja izgradnje objekta, uz obavezu sačinjavanja izvještaja
o nadzoru po fazama i kao konačan izvještaj. Prije završetka svake faze i
sačinjavanja izvještaja za tu fazu, ima obavezu obavještavanja nadležnog
inspektora da prisustvuje prijemu te faze. Takođe, ima obavezu da,
bez odlaganja, u pisanoj formi obavijesti investitora ako se radovi ne izvode
prema revidovanom glavnom projektu, zakonu i naloži izvođaču radova da otkloni
utvrđene nedostatke u ostavljenom roku koji mu odredi. U slučaju da izvođač
radova ne postupi po nalogu, revizor gradnje je dužan da bez odlaganja to
prijavi nadležnom inspekcijskom organu.
Glavni
državni arhitekta, revizor projekata i revizor građenja, uz inspekcijske
službe, treba da budu ključni regulatori u projektovanju i građenju objekata
-Budva-
v Ukida se i institut
tehničkog pregleda izvedenih radova i
upotrebna dozvola za objekat. Znači li to da ni najsloženiji objekti poput
mostova, tunela, silosa, zatim škola sportskih dvorana i sl... neće podlijegati
obavezi vršenja tehničkog pregleda od strane nekog trećeg lica koje nije
učestvovalo u procesu građenja i da ne moraju imati upotrebnu dozvolu. Na ovaj način se država distancira od bilo
kakve odgovornosti za eventualne greške u građenju. Koji su razlozi za jedan
takav potez i šta to znači sa stanovišta zaštite javnog interesa?
Objedinjavanjem stručnog nadzora nad izgradnjom
objekata sa tehničkim pregledom objekata, sistem će se osloboditi od duplih i
neefikasnih kontrola u toku gradnje, a istovremeno će se podići kvalitet same
kontrole. Predloženim zakonskim rješenjem, revizor građenja je isključivo odgovoran
za kvalitet i sigurnost objekta, kao i da li se objekat gradi u skladu sa
revidovanim glavnim projektom. U toku građenja propisana je obaveza
sačinjavanja izvještaja po fazama građenja, što će biti detaljnije razrađeno
podzakonskim aktom, a nastavak radova nije moguć bez pozivitnog izvještaja
svake faze. Takođe, revizor gradnje je obavezan da tri radna dana prije početka prijema radova određene
faze građenja obavijesti nadležni inspekcijski organ. Nadležni inspektor može
prisustvovati prijemu određene faze, a u svakom slučaju revizor je obavezan da
mu dostavi izvještaj o prijemu određene faze. Svi izvještaji su javni.
Na
kraju, prije sačinjavanja konačnog izvještaja, revizor građenja je dužan da
obavijesti nadležni inspekcijski organ, koji utvrđuje da li je objekat izgrađen
u skladu sa revidovanim glavnim projektom, odnosno projektom izvedenog objekta.
Na ovaj način ne može se doći do kraja izgradnje objekta, a da se nešto
propustilo na samom početku, što se u sadašnjem sistemu dvije kontrole –
stručni nadzor i komisija za tehnički pregled, dešavalo.
Uslovi za obavljanje
djelatnosti, licence, Inženjerska komora...
v Uslov koji privredna
društva treba da ispune da bi obavljali djelatnost projektovanja i građenja je
da imaju najmanje po jednog zaposlenog za sve vrste projekata, odnosno ključne
faze radova. To znači da moraju imati najmanje 5-6 ovlašćenih inženjera. Prema
nekim podacima u Crnoj Gori ima skoro 2.400 ovlašćenih inženjera i oko 1.300
privrednih društava koja se bave projektovanjem i građenjem. Iz ovog podatka se
vidi da ove firme imaju po jednog ili dva zaposlena ovlašćena inženjera.
Zanemarljiv je broj onih koji imaju zaposlene ovlašćene inženjere svih
potrebnih struka. Ovo je rezultat prilagođavanja tržištu, nedovoljnog obima
posla, organizovanja malih i specijalizovanih biroa ili izvođačkih firmi...?
Pravno lice koje može da
obavlja djelatnost izrade tehničke dokumentacije, revizije tehničke
dokumentacije, građenja objekata odnosno izvođenja pojedinih radova na građenju
objekta i vršenje stručnog nadzora precizno je definisano ovim predlogom zakona – mora da ima
najmanje jednog zaposlenog ovlašćenog inženjera za poslove izrade tehničke
dokumentacije i izvođenja radova na građenju objekta, odnosno četiri revizora
za reviziju tehničke dokumentacije, odnosno
vršenje stručnog nadzora.
Posebno je normirano planiranje van građevinskog
područja
-Panorama Grahova-
v Šta znači ova norma. Znači
li to obavezu zapošljavanja inženjera koje ove firme neće moći da izdrže, ili
gašenje više od hiljadu privrednih društava. Ima li neki drugi model po kome bi
se ovaj uslov mogao ispuniti, kao što je to do sada bio slučaj zaključivanjem
ugovora o saradnji između više privrednih društava?
Koncept privrednih društava
koja se bave izradom tehničke dokumentacije i izvođenja radova je ostao isti
kao i u važećem zakonu, a to je jedan zapošljeni, ali su zato pojačani uslovi
za obavljanje djelatnosti revizije tehničke dokumentacije i stručnog nadzora
nad građenjem objekata.
v
Koje su novine u Zakonu kad je riječ o ovlašćenim
inženjerima, vrsti ovlašćenja (licenci) i uslovima za sticanje ovog zvanja.
Ukida se i obaveza polaganja stručnog ispita kao posljednja provjera stečenih
znanja prije sticanja ovlašćenja?
Predviđene su dvije vrste
licenci
-
Licenca
za ovlašćenog inženjera za izradu tehničke dokumentacije i građenje
-
Licenca
za revizora tehničke dokumentacije i građenje.
Prva licenca se stiče na
osnovu dokaza o najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima
izrade tehničke dokumentacije odnosno građenja objekta, dok je za drugu vrstu
licence potreban dokaz o četiri godine
radnog iskustva na poslovima izrade tehničke dokumentacije odnosno građenja
objekata i da to lice mora biti crnogorski državljanin.
v Dokaz o ispunjenosti
uslova za obavljanje djelatnosti su licence. Ko izdaje licence?
Predviđeno je da Komora
utvrđuje ispunjenost uslova za ovlašćenog inženjera za izradu tehničke
dokumentacije i građenje objekta. Licenca se može izdati fizičkom licu samo ako
je to lice član Komore, a na osnovu licence istog fizičkog lica samo jednom
privrednom društvu može biti izdata licenca za obavljanje djelatnosti.
Ispunjenost
uslova za izdavanje licence za pravna lica koja obavljaju djelatnost izrade
tehničke dokumentacije i građenja, revizije tehničke dokumentacije i stručnog
nadzora, kao i ispunjenost uslova za revizora utvrđuje Ministarstvo.
v Posebno važno pitanje su
licence za izradu elaborata koje podliježu zakonima iz oblasti zaštite od
požara, zaštite na radu, geologije, geodezije i sl. Koliko je izdavanje ovih
licenci međusobno usaglašeno i hoće li se dešavati sukob nadležnosti različitih
ministarstava i institucija?
U
narednom periodu IKCG će ,,konsolidovati,, izdate lecence u skladu sa novim
zakonskim rješenjima i tom prilikom preispitati potrebu duplih licenciranja, u
skladu sa propisom o građenju i posebnim propisima. Intencija ovog zakona je da
se licenciraju samo struke koje nisu već licencirane po posebnim zakonima.
v Inženjerska komora je
jedna od najznačajnih institucija u sistemu projektovanja i građenja. Kako je
uređena Inženjerska komora, koje su njene nadležnosti, javna ovlašćenja, način
organizovanja... Koliko je samostalna?
Komora
je strukovno udruženje koje se stara o unapređenju stručnosti, zaštite interesa
članova Komore, zaštite javnog interesa u oblasi izgradnje i vrši javna
ovlašćenja utvrđena ovim zakonom.
Član
Komore može biti fizičko lice, domaće i strano. Organizacija Komore uređuje se
statutom, kojim se uređuje i nadležnost i način izbora i ovlašćenja organa
Komore, prava, obaveze i odgovornosti članova Komore, finansiranje, kao i druga
pitanja od značaja za rad Komore.
Podsjetiću
da IKCG u sada važećem zakonu ima tri javna ovlaštenja, te da dva ne vrši. Nije
donijet akt o minimalnim cijenama usluga, pa stoga i ne vrši kontrolu
poštovanja tog tarifnika.
I
pored činjenice da IKCG od tri zakonska javna ovlaštenja, vrši samo jedno
ovlaštenje, sa uvjerenjem da IKCG to može, ovim predlogom zakona proširena je
nadležnost Komore u odnosu na postojeća zakonska rješenja, pri čemu je posebno
značajna nadležnost u pogledu unapređenja i obezbjeđenja stručnog usavršavanja
svojih članova i izdavanja licenci, zatim davanja mišljenja o uporedivosti
inostrane kvalifikacije, shodno zakonu kojim se uređuju regulisane profesije,
predlaganje tehničkih osnova za izradu pojedinih propisa.
Radi
cjelovitosti segmenta Komore, Predlogom zakona su uređena i pitanja koja se
odnose na predstavljanje i zastupanje, disciplinsku odgovornost, finansiranje,
mirovanje članstva u Komori, javnost rada.
Legalizacija bespravnih objekata, inspekcijski
nadzor, prelazni period...
v Predloženim zakonom se
propisuju procedure legalizacije bespravno sagrađenih objekata, što znači i
stavljanje van snage nedavno usvojenog zakona o regularizaciji. Koliko je ovo
rješenje bolje u odnosu na poseban zakon i šta je predviđeno predloženim odredbama?
Budući
da se ovim predlogom zakona uspostavlja novi sistem planiranja prostora i
izgradnje objekata, to se nametnula potreba da se uredi i pitanje legalizacije
bespravnih objekata, koje je uređeno Zakonom o regularizaciji neformalnih
objekata. Uređivanje pitanja bespravnih objekata nužno je sa aspekta
obezbjeđenja cjelovitosti i kontinuiteta sistema, posebno imajući u vidu
značajna nova rješenja koja se predlažu ovim propisom.
Predlogom
zakona definisana su osnovna pitanja legalizacije bespravnih objekata:
bespravni objekti osnovnog stanovanja, postupak legalizacije, dokumentacija,
otkup zemljišta, sadržaj projekta izvedenog stanja bespravnog objekta, naknada
za uređenje i naknada za investicije, upis rješenja o legalizaciji,
usklađivanje spoljnjeg izgleda bespravnog objekta, naknada za korišćenje
prostora, namjena i korišćenje sredstava, alternativni smještaj.
Predlogom zakona je propisan i postupak
legalizacije bespravnih objekata
-Panorama Podgorice, pogled sa Dajbabske gore-
Vladi
Crne Gore dato je ovlašćenje da propiše bliže uslove, način i postupak
legalizacije bespravnih objekata.
Svi
zahtjevi za legalizaciju podnose se u roku od šest mjeseci od donošenja
Uredbe Vlade, a jedinica lokalne
samouprave sprovodi odgovarajući postupak, u zavisnosti od planskih rješenja.
Kada
je u pitanju legalizacija bespravnog objekta osnovnog stanovanja, data je
obaveza jedinici lokalne samouprave da vlasniku i članovima njegovog porodičnog
domaćinstva obezbijedi alternativni smještaj, u skladu sa propisom koji sama
donosi, a koje je rješenje je u skladu sa Bečkom deklaracijom.
v Ukidanjem pojedinih
instituta, kao na primjer građevinske dozvole, tehničkog pregleda i sl., jača
se uloga inspekcijskih organa i inspekcijskog nadzora. Šta je sve predloženo u
toj oblasti?
Poslove
inspekcijskog nadzora u oblasti planiranja i izgradnje vrši organ uprave
nadležan za poslove inspekcijskog nadzora, s tim što poslove inspekcijskog
nadzora vrše i druge inspekcije u skladu sa zakonom.
Inspekcijski
nadzor, prema dosadašnjoj legislativi, vršio se preko inspektora zaštite
prostora, inspektora za urbanizam i inspektora za građevinarstvo.
Prema
ovom predlogu, inspekcijski nadzor u oblasti uređenja prostora i izgradnje
objekata vrši se preko jednog inspektora, urbanističko–građevinskog inspektora,
čija ovlašćenja i upravne mjere koje sprovodi, su jasno propisane ovim
predlogom. Sem ovog, urbanističko–građevinski inspektor vrši inspekcijski
nadzor i nad privremenim i pomoćnim objektima koji je nadzor ranije bio u
nadležnosti jedinice lokalne samouprave.
Opredjeljenje
za drugačije pozicioniranje
inspekcijskih organa proisteklo je iz činjenice da je u značajnom dijelu
nadzora neophodno učešće sva tri dosadašnja inspekcijska organa, i inspektora
zaštite prostora i inspektora za urbanizam i inspektora za građevinarstvo, te
da je potrebno eliminisati sve institucionalne prepreke koje bi mogle dovesti
do sukoba nadležnosti tih organa. Procijenjeno je, stoga, da bi kao optimalno
rješenje bilo objedinjavanje poslova ove tri inspekcije a koje će rješenje
doprinijeti efektivnijem i efikasnijem vršenju inspekcijskog nadzora.
v I za kraj: kada se
očekuje usvajanje ovog zakona u Parlamentu CG i šta je to posebno značajno od
prelaznih i završnih odredbi?
Što se tiče prelaznih i
završnih odredbi, istakao bih da je tom dijelu zakona posvećena posebna pažnja,
budući da se njima mora obezbijediti nesmetano funkcionisanje sistema u
prelaznom periodu, prvenstveno do izrade plana generalne regulacije, za čiju je
izradu predviđeno 36 mjeseci, a koji je preduslov za potpunu primjenu
predloženih zakonskih normi. Do tada će biti na snazi sva važeća planska
dokumenta, a izradu novih, ukoliko se ukaže potreba, preuzeće Država.
Takođe, istakao bih jedan
važan instrument u sklopu prelaznih odredbi kojim smo pokušali da utičemo na
sprovodljivost važeće planske dokumentacije, a tiče se mogućnosti izgradnje na
dijelu urbanističke parcele, koja se novim zakonskim rješenjem omogućava i bez
saglasnosti vlasnika nedostajućeg dijela, pod uslovom da nedostajući dio ne
utiče na funkcionalnost i pristup objektu, kao i da se bruto površina objekta
umanji u odnosu na nedostajući dio.
Zakon će biti upućen u
proceduru usvajanja nakon okončanja još jednog kruga konsultacija, prvenstveno
sa stručnom, ali i širom javnošću, kako bi bili sigurni da smo zakonskim
normama riješili sve evidentirane probleme u ovoj oblasti.
Velizar
Radonjić ©
(fotografije: Velizar Radonjić)
U Podgorici, 25. april 2017. godine
Нема коментара:
Постави коментар